کد خبر: ۱۵۷۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۶ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - 16 April 2019
بانکداری ایرانی ـ در سال جاری موضوع تولید بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در شرایط فعلی مهمترین مشکل کشور رونق اقتصادی است و مهترین بخش اقتصاد بخش تولید است که کشاورزی و دامپروری یکی از بخش های اصلی تولید در کشور است .
بیمه کشاورزی بانکداری ایرانی ـ در سال های اخیر و بخصوص سال جاری موضوع تولید بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در شرایط فعلی مهمترین مشکل کشور رونق اقتصادی است و مهترین بخش اقتصاد بخش تولید است که کشاورزی و دامپروری یکی از بخش های اصلی تولید در کشور است.
 
به گزارش  بانکداری ایرانی ، کشاورزی و دامپروری یکی از بخش های مهم تولید کشور است ، امنیت غذایی کشور به این بخش بستگی دارد که همواره خطرات زیادی این بخش را تهدید می کند که یکی از ان مخاطرات طبیعی است سیل ، خشکسالی ، سرما زدگی ،زلزله و ... خطرات است که همواره کشاورزان را تهدید می کند .
 
در روز های پایانی سال 97 و نوروز سال جاری سیلاب بسیاری از شهرها و روستاهای کشور را در گیر کرد از شمال کشور تا جنوب و شرق غرب ، و بسیاری از مزارع ،باغ ها و دام های کشاورزان را از بین برد .
 
این جا اهمیت بیمه برای بقای تولید بخصوص بخش کشاورزی بیش ار پیش نمایان می شود و می تواند بهترین پشتیبان برای بخش تولید باشد و ایجاد فرهنگ عمومی استفاده از بیمه کشاورزی می تواند در مواقع بهرانی از ایجاد هزینه سنگین برای کشاورزان و دولت جلوی گیری کند .
 
براساس آمارها تنها حدود 15درصد از زمین های کشاورزان در استان گلستان بیمه بودند و این نشان می دهد که فرهنگ استفاده از بیمه دربخش تولید بخصوص کشاورزی نهادینه نشده است و این موضوع می تواند بخش کشاورزی را اسیب پذیر کند .
 
 
پیشینه بيمه کشاورزي ایران
 
 شورای انقلاب اسلامی در تاریخ هشتم بهمن ماه سال 1358، مصوب نمود صندوق ویژه ای به نام "صندوق کمک به خسارت دیدگان محصولات کشاورزی و دامی" در بانک کشاورزی تشکیل شود. 
 
لایحه مربوط به تأسیس صندوق بیمه محصولات کشاورزی تدوین شد و از سوی وزارت کشاورزی برای تصویب به هیئت دولت و متعاقب آن به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.
 
 اساسنامه صندوق بیمه محصولات کشاورزی پس از تدوین نهائی در مورخ 5 خرداد سال 63 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و جهت اجرا به دولت ابلاغ شد. 
 
در سال 1387 با تصویب "قانون اصلاح قانون بیمه کشاورزی" علاوه بر محصولات کشاورزی، بیمه سایر عوامل مؤثر در تولید بخش کشاورزی شامل: اشجار، ابنیه، تأسیسات، مستحدثات، قنوات، چاههای آب کشاورزی، تأسیسات آبیاری، فعالیت ها و کلیه خدمات کشاورزی و عوامل تولید (ماشین آلات، ابزار و ادوات کشاورزی) در قبال حوادث بیمه پذیر به مأموریت های صندوق بیمه افزوده شد. به این ترتیب نام "صندوق بیمه محصولات کشاورزی" به "صندوق بیمه کشاورزی" تغییر یافت.
باران ایرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: