کد خبر: ۲۱۷۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۷ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 April 2024
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
صنعت بیمه در ابتدای فرایند تحول دیجیتال است که هنوز راه زیادی دارد. در ابتدا باید مدیران ارشد این صنعت به این باور برسند که چاره ای جز استفاده از تحول دیجیتال ندارد و اگر مقاومتی در این حوزه داشته باشند قطعا از آینده این صنعت چیزی نخواهد ماند و صد البته چنان سرعت تحولات در دنیای امروز بالاست که این مدیران چاره ای جز تبعیت از جامعه ندارند.

دیجیتالی سازی و تحول دیجیتال در هر صنعتی به تغییر باور فعالان آن صنعت نیاز دارد. مهمترین عامل برای رسیدن به تحول دیجیتال فرهنگ سازی آن است. باید فرهنگ نگاه باز ، خلاقیت در درون سیستم و ریسک پذیر بودن، نگاه به آینده داشتن و مواردی از این دست را در بین تمام بدنه ان صنعت بازنشر کرد تا تحول دیجیتال اتفاق بیافتد.

به گزارش بانکداری ایرانی ، در صنعت بیمه ایران چندسالی است که صحبت از تحول دیجیتال می شود و هر شرکتی مدعی است که در در این تحول اقدامات بزرگی انجام داده است اما وقتی به بطن کارهای شرکت ها نگاه می کنیم می بینیم که برخی از این شرکت ها تنها کامپیتوتری شدن کار را تحول دیجیتال می دانند.

این در حالی است که در دنیای امروز ، صنعت بیمه با سرعت سرسام آوری در حال تحول و پیشرفت است. اما در شبکه فروش صنعت بیمه ایران هنوز این فرهنگ به طور کامل جا نیافتاده است و تمایل شدیدی به کار به شکل سنتی وجود دارد. البته امروزه کارسنتی دیگر به معنی کار دستی نیست بلکه منظور از این رویه های ابتدایی فرایند کامپیوتری شدن کارهاست .

برای درک این موضوع باید ابتداتعریفی از تحول دیجیتال و فرایند آن داشت.

فرآیند تحول دیجیتال (Digital Transformation) در واقع به‌کارگیری قابلیت‌های فناوری دیجیتال برای بهبود رویه‌های عملیاتی است. هدف از تحول دیجیتال، ایجاد مزیت رقابتی برای بهبود تجربه مشتری و کاهش هزینه‌ها با استقرار مداوم فناوری‌های نو و گسترش استفاده از فناوری‌های دیجیتال است. تحول دیجیتال در نتیجه تلاش‌های طولانی‌مدت برای بازبینی چگونگی بهبود و تغییر مداوم یک سازمان ایجاد می‌شود و به نوعی می‌توان آن را سفری بی‌پایان در نظر گرفت؛ زیرا ضمن یکپارچه شدن روزافزون فناوری‌ها با فرایندهای تجاری در جریان تحول دیجیتال، خود فناوری‌ها نیز مدام تکامل می‌یابند. برای مثال، با توجه به اهمیت روزافزون هوش مصنوعی در ایجاد بینش تجاری و فعال کردن منطق تصمیم‌گیری، هر تحول دیجیتالی نیز خود معلول تحولی در هوش مصنوعی خواهد بود.

مزایای تحول دیجیتال کم نیستند مثلا سرعت کار، امنیت بالا، بهبود خدمات مشتری ، فرایند یکپارچه کار ، امکان ایجاد خلاقیت بالا، نواوری در تفکر و اجرا و همسانی به تحولات روز دنیا از جمله این مزایای این تحول هستند.
اما برای رسیدن به تحول دیجیتال و ر مسیر آن فرایند بودن الزاماتی دارد که باید به آن توجه کرد.

به نوشته دنیای اقتصاد تحول دیجیتال هفت الزام عملی دارد که باید رعایت شود:

۱ - همسویی با مقصود تحول دیجیتال، کل مجموعه سازمانی باید همسو باشند.
۲- آمادگی برای تغییر فرهنگ، پشتیبانی و اشتیاق رهبران ارشد سازمان نسبت به تحول دیجیتال
۳- شروعی کوچک اما استراتژیک،
۴-طرح‌ریزی فناوری
۵- جست‌وجوی شرکا و متخصصان
۶- گردآوری بازخورد و انجام اصلاحات موردنیاز
۷- جاری‌سازی و تحول

در این مرحله، شرکت رفته‌‌‌رفته نتایج اجرای استراتژی تحول دیجیتال را مشاهده می‌کند و باید از این موفقیت برای ایجاد شتاب و ترویج همکاری در مراحل بعدی و همچنین استراتژی بلندمدت استفاده کند. همراه با پیشرفت تحول دیجیتال، برای فناوری‌‌‌های دیجیتال شیوه‌های جدیدی برای نمود نتایج ملموس پدید می‌آید و شرکت باید با اعمال استراتژی‌های مشابه در مکان‌های مختلف، فرصت‌‌‌هایی را برای جاری‌سازی افقی و با بهره‌گیری از فناوری‌های اضافی فرصت‌‌‌هایی را برای جاری‌سازی عمودی در نظر گیرد.

صنعت بیمه در ابتدای فرایند تحول دیجیتال است که هنوز راه زیادی دارد. در ابتدا باید مدیران ارشد این صنعت به این باور برسند که چاره ای جز  استفاده از تحول دیجیتال ندارد و اگر مقاومتی در این حوزه داشته باشند قطعا از آینده این صنعت چیزی نخواهد ماند و صد البته چنان سرعت تحولات در دنیای امروز بالاست که این مدیران چاره ای جز تبعیت از جامعه ندارند.

به عنوان مثال این روزها هوش مصنوعی درحال سپری کردن مراحل خاصی است که گریزناپذیر شده است .

بنابراین باید سازمانها و شرکت ها و نهادهای بیمه در این مسیر گام بردارند که این فرایند را نهادینه کنند و مهمترین گام در این مسیر همان طور که اشاره شد ، فرهنگ سازی است.

 

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: