کد خبر: ۲۱۷۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 05 May 2024
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
این شرکت در پایان آذر 1402 حدود 445 هزار میلیارد ریال که حدود 21 درصد از این مبلغ یعنی حدود 90 هزار میلیارد ریال را به عنوان سپرده قانونی نزد بانک مرکزی نگهداشته که نشان از ریسک گریز بودن این موسسه و امنیت سپرده گذاران است.

موسسه اعتباری ملل در سال های اخیر تلاش کرده که حساب و کتاب دقیقی داشته باشد تا امنیت سرمایه گذاری را برای مشتریان خود حفظ کند.

به گزارش بانکداری ایرانی، موسسه ملل در حوزه های مختلف از جمله تسهیلات دهی و ذخیره قانونی ، مطالبات و ذخیره مطالبات تلاش کرده تا وضعیت قابل قبولی را از خو به نمایش بگذارد.

بر اساس این گزارش، ذخیره عمومی مطالبات مشکوک الوصول در آذر 1402 به مبلغ 21 هزار میلیارد ریال رسید در حالی که مطالبات مشکوک الوصول موسسه در همین دوره مبلغ چهار هزار میلیارد ریال بود و نسبت به اسفند 1401 رشدی چهاربرابری داشت و تلاش کرده تا ریسک خود را به حداقل ممکن برساند و در این کار موفق بود. این وضعیت و بهبود شرایط این هزینه نشان دهنده تغییر سیاست های مدیریت در اعتبار سنجی اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی دریافت تسهیلات با هدف به حداقل رساندن این هزینه است.

بررسی ها نشان می دهد ، علاوه بر این مبلغ تسهیلات این شرکت در پایان آذر 1402 حدود 445 هزار میلیارد ریال بوده که حدود 21 درصد از این مبلغ یعنی حدود 90 هزار میلیارد ریال را به عنوان سپرده قانونی نزد بانک مرکزی نگهداشته که نشان از ریسک گریز بودن این موسسه و امنیت سپرده گذاران است.

از طرف دیگر این موسسه با ارائه طرح های مختلف در سالهای اخیر در حوزه دیجیتال هم حضور پررنگی داشت. متابانک توسط شرکت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل (فام) به عنوان یکی از محصولات موسسه ملل از دی‌ماه ۱۴۰۰ به کاربران به عنوان نئوبانک این موسسه معرفی شده است و در حال حاضر در آن، احراز هویت غیرحضوری و افتتاح حساب آنلاین انجام می‌شود و تمام تسهیلات و وام‌های خرد ملل در این نئوبانک به مردم ارائه می شود و کسب‌وکارها نیز می‌توانند از ارائه خدمات بانکی به صورت غیرحضوری و دیجیتال، بهره مند شوند.

روی هم رفته می توان گفت که این بانک اهداف مشخصی را برای خود تعیین کرده که به اغلب انها دسترسی پیدا کرده ولی برخی در آینده محقق می شوند چرا که بلندمدت هستند.

اهدافی چون تغییر وضعیت از موسسه به بانک، افزایش سرمایه ، بانکداری دیجیتال و هوشمند، افزایش فعالیت های ارزی و جذب سپرده های ارزان از جمله اهداف نزدیک تر بودند و اهداف بلند مدت شرکت هم سودآوری پایدار، افزایش ثروت سهامداران، ارزش آفرینی برای مشتریان و کسب جایگاه مناسب برای بانک  با ارائه خدمات نوین بانکداری و با کیفیت بالا.

شایان ذکر است که موسسه از سال گذشته تلاش کرده است تا وضعیت خود را بطور مستمر بهبود ببخشد و این موضوع باید مورد ارزیابی قرار گیرد.از نشانه های اساسی بهبود عملیات موسسه می توان به کاهش ناترازی موسسه اشاره کرد. در دوره قبلی ، تراز عملیاتی موسسه که از تفاضل درآمد تسهیلات اعطایی و هزینه سود سپرده حاصل می شود. همچنین،تغییرات قابل توجهی در حوزه فعالیت های سرمایه گذاری های موسسه اتفاق افتاد.از دیگر نشانه های بهبود عملکرد وملل می توان به سودده شدن فعالیت های کارمزدی موسسه اشاره کرد.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: